Sunday, 27 July 2014

,
Minal aidil wal faizin. Kullu am wa antum bilkhair. Selamat hari raya aidil fitri. Mohon kemaafan andai ada silap dan salah. ^^ jangan lupa saudara kita di sana. Always~
#SupportGaza
Read more

Thursday, 12 June 2014

Taubat itu satu keperluan.

,
Renung-renung kan.

« Wahai orang-orang yang beriman,bertaubatlah kepada Allah dengan taubat yang semurni-murninya,mudah-mudahan tuhan kamu akan menghapuskan kesalahan-kesalahanmu dan memasukkan kamu ke dalam syurga-syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai”….(Surah At-Tahrim : 8 )

Sesungguhnya Allah telah mengurniakan suatu penangguhan kepada hambanya dari ditulis dosa yang telah dibuatnya oleh Malaikat Kiramul Kaatibiin (2) supaya dia sempat bertaubat kepada tuhanya,maka telah berkatanya rasulullah sallallahu alaihi wassalam :

إن صاحب الشمال ليرفع القلم ست ساعات عن العبد المسلم المخطئ، فإن ندم واستغفر الله منها ألقاها، وإلا كتبت واحدة

« Sesungguhnya malaikat yang disebelah kiri akan mengangkat penanya selama enam jam (tidak menulis lagi dosa tersebut) terhadap hamba muslim yang berbuat kesalahan,jika dia menyesal dan meminta ampun kepada Allah dari dosa tersebut maka akan dilemparkan sahaja dosa tersebut,jika dia tidak berbuat demikian,maka akan ditulis sebagai satu dosa » (hadith riwayat Imam At-Thobrani dari Abu Umamah di dalam Al-Kabir)

Janganlah kalian cuba-cuba mempermainkan agama dengan menganggap setiap perbuatan yang berdosa itu sebagai perkara remeh temeh,ataupun cuba mempersoalkan berapakah berat dosa yang kalian telah lakukan ini?? kecilkah ? besarkah ?? sambil melakukan perlakuan dosa tersebut dengan bersahaja tanpa rasa bersalah..

إن المؤمن يرى ذنوبه كأنه قاعد تحت جبل يخاف أن يقع عليه، وإن الفاجر يرى ذنوبه كذباب مر على أنفه، فقال به هكذا – أي بيده   -فذهب عنه

« Daripada Ibnu Masu’d radiallahu anhu berkata : Sesungguhnya orang mukmin itu memandang dosa-dosanya seperti orang yang berdiri di bawah gunung,yang mana dia (sentiasa) rasa takut yang gunung itu nanti akan menghempapnya,dan orang yang keji pula memandang dosa-dosa mereka seperti seekor lalat yang hinggap di atas hidungnya, yang berkata : dengan hanya begini sahaja (iaitu dengan hanya ditepis dengan tangan sahaja) maka dengan mudah sahaja lalat itu terbang » (hadith riwayat Imam Bukhari)


Nasihatku kepada setiap insan di luar sana,yang masih lagi terperangkap di dalam jerangkap dosa ciptaanya sendiri agar berusaha memandang berat setiap dosa yang dilakukanya,ingatlah……janganlah dikau melihat akan kecilnya sesuatu dosa itu,tetapi lihatlah kepada siapa dosa yang dikau lakukan itu ??

Syarat-syarat taubat dan pelengkap taubat …


Di antara syarat-syarat taubat yang di perkatakan oleh para ulama’ berdasarkan hadith dan ayat-ayat Al-quran ialah :

(1) Berhenti serta merta daripada dosa yang dilakukan itu

(2) Mewujudkan rasa menyesal di atas perbuatan-perbuatan dosa yang telah dilakukan dahulu (3)

(3) Berazam tidak akan melakukan kembali dosa-dosa terdahulu

(4) Jika dosa yang melibatkan hak insan lain hendaklah dipulangkan semula hak insan tersebut dan meminta ampun dan maaf daripada insan tersebut.

Dan di antara syarat-syarat tambahan kepada syarat-syarat utama di dalam bertaubat ialah :

(1) Hendaklah meninggalkan dosa-dosa tersebut berniat kerana Allah taala dan bukanlah demi perkara lain,seperti meninggalkan sesuatu dosa kerana tiada lagi kemampuan untuk melakukan dosa tersebut,atau kerana takutkan cercaan manusia kepadanya atau kerana ingin memuaskan hati manusia lainya.

Tidaklah dinamakan bertaubat jika meninggalkan dosa yang dilakukan itu adalah kerana takutkan dosa tersebut akan terkesan ke atas jawatan yang dipeganginya atau takutkan bakal dibuang kerja.

Tidaklah dinamakan bertaubat jika meninggalkan dosa yang dilakukan itu adalah kerana ingin menjaga kesihatan dan kekuatan badanya,seperti seseorang yang meninggalkan perlakuan zina kerana takutkan penyakit yang bakal menimpanya nanti,atau takutkan yang ianya bakal melemahkan badanya atau kejantananya.

Tidaklah dinamakan bertaubat jika meninggalkan perbuatan mencuri kerana dia tidak mempunyai alatan-alatan memecah rumah,atau kerana tiada kemahiran membuka peti besi atau kerana takutkan pengawal dan polis.

Tidaklah dinamakan bertaubat jika meninggalkan meminum arak dan menghisap benda-benda yang mendatangkan gian kerana ketiadaan duit.

Begitulah juga tidak dinamakan bertaubat jika meninggalkan dosa adalah kerana tidak mampu untuk melakukan perkara dosa tersebut,seperti meninggalkan bercakap bohong kerana mendapat sakit di mulut yang menyebabkanya tidak boleh bercakap,atau penzina yang meninggalkan zina kerana tidak mampu lagi untuk melakukan hubungan seks.

(2) Hendaklah mewujudkan rasa benci terhadap dosa-dosa lalu yang telah dilakukan.

Ini kerana orang yang telah bertaubat dengan taubat yang sahih itu tidaklah boleh dia merasa suka bahkan berbangga pula dengan dosa-dosa yang dilakukanya dahulu ketikamana dia teringat kembali dosa-dosanya atau menceritakanya kepada orang lain (atas niat memberi pengajaran),ataupun ada terselit suatu niat ingin kembali melakukan dosa-dosa terdahulu itu.

Sesungguhnya Imam Ibnu Qayyim rahimahullahu taala ada menyatakan beberapa keburukkan pada melakukan dosa didalam kitab beliau : Ad-Daa’u wad Dawaa’u dan juga di dalam : Al-Fawaied :

(1) Haram dari mendapat ilmu yang bermanfaat

(2) Kemurungan dan wujudnya keresahan yang meresahkan didalam hati

(3) Disusahkan urusan didalam kehidupan seharian

(4) Diharamkan dari berlaku taat

(5) Diharamkan mendapat keberkatan

(6) Kurangnya berasa kedamaian

(7) Disempitkan dada

( 8 ) Membiakkan perkara-perkara buruk

(9) Dibiasakan berterusan melakukan dosa

(10) Dihinakan oleh Allah

(11) Dihinakan oleh manusia lain

(12) Dilaknati oleh segala binatang ternakkan

(13) Diberikan kehinaan

(14) Ditandakan titik hitam di atas hati (4)

(15) Diletakkan di bawah kelaknatan

(16) Terhalang dimaqbulkan doa

(17) Dihapuskan rasa kegembiraan

( 18 ) Dihilangkan rasa malu

(19) Ditarik nikmat dari Allah

(20) Sentiasa merasa takut di dalam hatinya

(21) Tergolong di dalam tawanan syaithan

(22) Mati di dalam keadaan yang buruk

(23) Mendapat azab seksa Allah di akhirat.

(3) Hendaklah seorang hamba Allah yang melakukan dosa itu bercepat-cepatan melakukan taubat kepada Allah,kerana walaupun dia melambat-lambatkan taubat sekalipun,dia tetap perlu bertaubat juga suatu hari nanti,itu pun jikalau dia masih diberikan peluang hidup oleh Allah.

(4) Hendaklah dia mewujudkan rasa tidak cukup atau merasa adanya kekurangan terhadap taubatnya supaya dia dapat memperbanyakkan taubatnya kepada Allah dan janganlah dia mewujudkan rasa yaqin bahawa taubatnya diterima,kerana nanti akan menyebabkan perasaan merasa selamat daripada kemarahan Allah apabila melakukan dosa.

(5) Hendaklah dia memenuhi kembali hak-hak Allah yang telah dia terlepas melakukanya dahulu semungkin yang boleh,seperti mengeluarkan zakat yang terhalang untuk dikeluarkanya dahulu ataupun hak-hak orang faqir miskin.

(6) Hendaklah dia cuba menjauhkan dirinya daripada tempat-tempat yang boleh mendatangkan maksiat kepada Allah kerana dikhuatiri dia akan kembali melakukan dosa itu demi kerana pintunya yang terbuka luas di hadapanya.

(7) Hendaklah dia menjauhkan dirinya daripada insan-insan yang boleh menjuruskanya kembali melakukan maksiat kepada Allah.

(8) Hendaklah dia menghapuskan segala perkara-perkara haram yang masih wujud lagi didalam simpananya seperti benda-benda yang memabukkan,gambar-gambar lucah serta video-video lucah, pakaian-pakaian yang menjolok mata,yang mana semestinya dia menghapuskanya atau membakar kesemuanya,kerana kebanyakkan manusia-manusia yang telah bertaubat tidak dapat beristiqamah di dalam bertaubat kepada Allah adalah kerana masih ada lagi perkara-perkara haram ini di dalam simpananya,semoga Allah memberikan jalan istiqamah kepada setiap insan yang bertaubat…

(9) Hendaklah dia memilih rakan-rakan yang soleh dan baik akhlaqnya yang boleh menolongnya mencari jalan keredhaan Allah sebagai mengganti rakan-rakanya yang lama yang boleh mengajaknya kembali kepada dosa-dosa lamanya.

Begitu juga hendaklah dia cuba menghadiri majlis-majlis zikir kepada Allah ataupun majlis-majlis ilmu yang bermanfaat agar dapat mengisi masa lapangnya dengan perkara yang berfaedah supaya tidaklah dapat syaithan itu mencari peluang membisikkan kepadanya agar teringat kembali dosa-dosa lamanya.

(10) Dan yang paling penting…Hendaklah dia cepat-cepat bertaubat sebelum Al-Ghargharah dan juga sebelum terbitnya matahari dari sebelah Barat.

Apakah Al-Ghargharah itu ?? : iaitu suatu suara yang terkeluar daripada kerongkong di saat roh ditarik keluar daripada jasad yang bermaksud hendaklah dia bertaubat sebelum datangnya qiyamat kecil dan qiyamat besar berdasarkan hadith dari rasulullah sallallahu alaihi wasalam :

من تاب إلى الله قبل أن يغرغر قبل الله منه


« Barangsiapa yang bertaubat kepada Allah sebelum datangnya Al-Ghargharah maka akan diterima Allah akan taubatnya » (hadith riwayat Imam Al-Haakim di dalam Al-Mustadraak yang berdarjat Sahih di dalam Al-Jaamik As-Saghir oleh  Imam As-Suyuthi)

من تاب قبل أن تطلع الشمس من مغربها تاب الله عليه

« Barangsiapa yang bertaubat sebelum terbitnya matahari dari sebelah Baratnya,maka akan diterima Allah akan taubatnya » (hadith riwayat Imam Muslim dari Abu Hurairah yang berdarjat Sahih di dalam Al-Jaamik As-Saghir oleh Imam As-Suyuthi)


P/s: Saya ingin mengambil kesempatan untuk memohon kemaafan dari semua pihak byterutamanya pihak yang "berkaitan" dari hujung rambut hingga hujung kaki. Andai telah melakukan sebarang kesalahan. Mohon maaf diterima dengan hari yang ikhlas.
No one perfect except Rasulullah.
Read more

Friday, 8 November 2013

RenUnGan BerSamA

,
بسم الله الرحمن الرخيم
اللهم صلى على سيدنا و حبيبنا محمد إبن عبدالله

Assalamualaikum ....

Sekadar renugn untuk kita, umat akhir zaman....

>5 Perusak Hati > > >Hati adalah pengendali. Jika ia baik, baik pula perbuatannya. Jika ia >rusak, rusak pula perbuatannya. Maka menjaga hati dari kerusakan adalah >niscaya dan wajib. > >Tentang perusak hati, Imam Ibnul Qayyim rahimahullah menyebutkan ada lima >perkara, 'bergaul dengan banyak kalangan (baik dan buruk), angan-angan >kosong, bergantung
Read more

Friday, 30 August 2013

WARKAH BUAT IBU...

,

> >                      Mak.....
> >                      Terlalu bosan rasanya duduk membilang 
hari.....Dah
> > hampir sepuluh bulan mak pergi,Rasanya baru semalam mak peluk kiter
> > kan..sejuk sahdu masih terasa lagi nih....
> >
> >                      Mak tau tak.....
> >                      itu lah pertama kali mak peluk anak mak yang 
nakal
> > ni, sejak kiter dewasa.....dan itu
> >                      juga terakhir kali nya...Emmmm...rupanya mak 
dah
> > tau mak nak pergi jauh.....nak tinggal
> >                      kan anak2 mak.....nak tinggal kan dunia fana
> > ni.....mak macam dan sedia.....Seminggu
> >                      sebelum tu.....mak dah menganyam tikar 
mengkuang 3
> > helai..... Akak kata sampai ke
> >                      pagi mak anyam tikar tuu.....tanpa rasa 
mengantuk,
> > tanpa rasa letih.....kakak pun rasa
> >                      hairan.....mak tak penah buat gitu.....pastu 
mak
> > pasang radio kecil di sebelah
> >                      mak.....tampi mak seolah2 tak sedar bahawa
> > rancangan radio tu siaran
> >                      siam.....kengkadang siaran indonesia...mak 
terus
> > tekun menganyam...Rupanya tikar yang
> >                      telah mak siapkan tu di gunakan untuk 
mengiringi
> > mak ke kuburan...Pastu mak basuh
> >                      tangga rumah bersih²..... pastu mak jemur 
karpet
> > dan yang paling menarik sekali mak
> >                      kabo kat maner sume duit dan barang kemas 
mak..ada
> > kat dalam almari.....ada kat
> >                      dalam dalam beg.....ada dalam ASB.....ada kat 
dalam
> > gulung tikar.....masa tu mak
> >                      parasann takk..??kiter gelak sakann bila mak 
kabo
> > duit dalam gulung tikar...kiter kata
> >                      mak memang pesenn lama laaa... mak cuma gelak
> > juga.... eeemmm..bahagiaa nya saat ituu..
> >
> >                      Mak.....
> >                      Hari tu hari sabtu 18/08/1999 pukul 3 petang 
mak
> > tiba² sakit perut.....bila malam tu kiter
> >                      sampai dari KL.....mak dah dalam kesakitan. 
Akak
> > dan abang kat kampong semua dah
> >                      pujuk.....mak tetap takmoh pi hospital.....dan 
cuma
> > tinggal giliran kiter sahaja yang
> >                      belum pujuk...Mak kata mak takmoh duduk dalam
> > hospital.....tapi kiter berkeras juga pujukk..
> >                      nanti di hospital ada doktor...ada ubat untuk
> > mak..kat rumah kami hanya mampu sapu
> >                      minyak dan urut ajer..Mak tetap tak
> > bersetuju.....mak memang degil...tak salah anak
> >                      mak yang ni pon mengikut perangai mak tu..Tapi
> > akhirnya bila melihat keadaan mak
> >                      makin teruk...mak sakit perut sampai nak 
sentuhh
> > perut mak pon sakit kami adik beradik
> >                      sepakat hantar juga mak ke
> > hospital.....Mak.....amponn kan kami semua...kami nak mak
> >                      sehat...kami sayang mak...kami tak moh mak
> > sakit...kami terpaksa juga hantar mak ke
> >                      hospital....ampon kan kami yer mak....
> >
> >                      Mak.....
> >                      Malam itu abang bawa mak ke hospital dan itu 
lah
> > pertama dan terakhir kali mak naik
> >                      kereta kiter...Masih terbayang betapa ceria 
dan
> > gembiranya mak dulu bila kiter kata nak
> >                      beli kereta....Mak asikk tanya ajer..cukup ker
> > duitt..kiter jawap pula...kalau tak cukupp
> >                      mak kan banyak duit...mak gelak 
ajerr.....Lepas tu
> > bila kereta kiter sampai.....mak buat
> >                      kenduri kesyukuran.....Dan kiter masih ingat
> > lagi...bila kiter eksiden terlanggar kelinn naik
> >                      motor.....Punya la kiter takut...kiter warning
> > kakak kiter jangan sesekali kabo kat
> >                      mak.....Bila balik sahaja kampong....kiter 
cecepat
> > simpan keta dalam garaj.....Tapi mak
> >                      perasan juga bumper depan kiter kemek...mak 
tanya
> > kenapa...?Selamba bodoo jerr kiter
> >                      jawap terlangar pokok bunga.....Mak....tujuan 
kiter
> > menipu tu supaya mak tak
> >                      risau...Maafkan kiter kerana sampai mak pergi 
mak
> > tak tau hal sebenar..mak kiter menipu
> >                      mak kan...ampon kan kiter....
> >
> >                      Mak.....
> >                      Jam 4.30 pagi 19/08/1999
> >                      Bila tiba aja kat hospital....nurse tengah 
balut
> > mak dengan kain putih.....mak mesti
> >                      nampak kiter jatuh terduduk di lantai
> > hospital...Mesti mak nampak abang cium dahi
> >                      mak.....Mesti mak nampak akak baca doa untuk
> > mak....Mesti mak nampak adik terduduk
> >                      kat kerusi kat sudut itu...mesti mak nampak 
semua
> > tu kann...kann..kannn
> >                      Mak tau tak.... Pagi tu balik dari hospital 
jam
> > 5.20 pagi kiter memandu dalam keadaan
> >                      separuh sedar...Adik kat sebelah diam melayan
> > perasann...Kenangan bersama mak
> >                      berputar dalam kepala ini...jalan di depan ku 
rasa
> > makin kelam.....airmata dah tak mampu
> >                      di tahan....Masa tu seandainya apa² terjadi di
> > jalan itu kiter rela...Namun alhamdulillah
> >                      akhirnya kiter sampai juga...di sebab kan pagi
> > masih awal jadi jalan tu
> >                      lenggang..kosong....sekosong hati ini.....
> >                      Sepanjang perjalanan terasa kedinginan subuh 
itu
> > lain benar suasana nya.....terasa
> >                      syahdu dan sayu gitu...dinginnnn....
> >
> >                      Mak.....
> >                      Jam 11.00 pagi mak di mandi kan....
> >                      Anak² mak yang pangku masa mak mandi....Mak 
mesti
> > rasa betapa lembut nya kami
> >                      mengosok seluruh tubuh mak.....
> >                      Kiter gosok kaki mak perlahan lahan.....Mak 
perasan
> > tak...?Makcik yang mandikan mak tu
> >                      pujuk kiter.....Dia kata..."dikk...jangan
> > nangis...kalau sayang mak jangan buat
> >                      gitu...jangan nangis ya.."; Bila makcik tu 
kata
> > gitu...lagi laaaa laju airmata ni..tapi
> >                      kiter kawal supaya tak menitik atas mak....
> >
> >                      Mak.....
> >                      Sampai takat ini surat ni kiter 
tulis.....kiter
> > nangis ni.....
> >                      Ni kat opiss...baru pukul 7.08 pagi....Takder 
orang
> > lagi kat opis ni.....kiter sedih...kiter
> >                      rindu kat mak..!Takpa la.....nanti bila kiter 
dah
> > boleh sembanyang kiter baca yassin untuk mak...mak tunggu ya
> >
> >                      Mak..
> >                      Sebelum muka mak di tutup buat selama nya....
> >                      Semua anak² mak mengelilingi mak...menatap 
wajah
> > mak buat kali terakhir....Semua
> >                      orang kata mak seolah² senyum aja...Mak rasa
> > tak....masa tu kiter sentuh dahi mak....kiter rasa sejukkkk sangat 
dahi
> > makk.....Kiter tak mampu nak cium mak...kiter tak
> >                      daya....Airmata kiter tak boleh tahan....
> >
> >                      Jam 12 tengahari mak di turun kan dari 
rumah....
> > kaki kiter terus lemahh...dunia terasa
> >                      berputar...tiba² kiter rasa gelap...
> >
> >                      Jam 5.00 petang....
> >                      Bila terjaga kiter rasa kepala berdenyut
> > denyut...badan terasa panas...mata semakin
> >                      kecil...makk...anak mak demam nih..!Mak 
tauu...cuma
> > kiter sorang saja anak mak yang
> >                      tak mengiringi mak ke tanah perkuburan...Akak 
kata
> > kiter pengsan...Terkilan..terkilan
> >                      sungguh terkilan...Kenapa kiter lemah..? 
kenapa
> > anak mak yang lain tidak
> >                      begitu..?kenapa adik boleh bertahan..??
> >
> >                      Mak.....
> >                      Hari² ku lalui tanpa keujudan mak 
lagi...Begitu
> > terasa kehilangan mak...boleh kata setiap
> >                      malam selepas maghrib anak mak ini berendam 
airmata
> > Dan sampai satu tahap....masa tu
> >                      malam jumaat selepas maghrib...Selepas kiter 
baca
> > yassin....
> >                      entah kenapa kiter keluarkan gambar² mak pastu 
apa
> > lagi...semakin kiter tenung terasa semakin sayu...tangisan
> >                      tak dapat di bendung...Mak tauu...kiter cuba
> > bertahan...memujuk diri sendiri tapi tak
> >                      juga reda... Kiter rasa nak telefon mak...nak 
cakap
> > dengan mak.... Mak...gila kah anak
> >                      mak ini..???? Dan akhirnya dalam sedu sedan 
itu
> > kiter telefon kampong...Kiter cakap
> >                      dengan kakak..kiter nangis lagi...Puas la 
kakak
> > memujuk kiter... Akak kata..."; tak
> >                      baik laa nangis aje..doa lah untuk mak..nanti 
kalau
> > gini ajer, mak yang susah kat
> >                      sana.."; Dan akhirnya akak juga 
nangis...Agaknya
> > mak nampak adegan tu...sebab malam jumaat kata orang roh balik
> > rumahh...mengharap sedekah dari anak² nya...
> >
> >                      Mak tau tak...di saat itu kerinduan terasa 
menusuk
> > sehingga ke hulu hati...rasa nyilu
> >                      sangat....menusuk nusuk sehingga terasa begitu
> > sakit dalam dada ni....Sampai sekarang
> >                      bila kerinduan itu menjelma...hanya sedekah
> > al-fatihah kiter berikan.....
> >
> >                      Mak....
> >                      cukup la sampai sini dulu....esok kiter ingat 
nak
> > tulis surat kat ayah pula....Mula² kiter
> >                      tak tau nak hantar mana surat nih...pastu 
kawan
> > kiter kabo....hantar la kat Majalah
> >                      Kedai Enzine tuuuu....betul jugak..! Kiter 
cuma tau
> > alamat ni aje...
> >                      Takper yer mak...kiter kasi orang lain 
baca...Kiter
> > stop dulu...sebab boss kiter dah
> >                      mai...akhir kata untuk mak?I LOVE YOU SO MUCH 
dan
> > jutaan terimaksih kerana
> >                      membesarkan kiter...memberi seluruh kasih 
sayang
> > dari kecil sampai masuk
> >                      sekolah..sampai tak masuk unibesiti..sampai 
kiter
> > pandai mengoratt...sampai kiter kerja
> >                      gomen..sampai kiter pandai bertenettt 
gitu.....
> >                      Sampai akhir hayat ini jasa mak tak akan mampu
> > kiter balas.. Sekian terimakasih.
> >
> >                      Yang Benar
> >                      ~Anak mak yang dah tak degil... Aquil~
> >
> >                      Kesempurnaan Hanyalah Milik Allah...
Read more

HIASILAH DIRIMU DENGAN KEINDAHAN JIWA SEBAGAIMANA INDAHNYA ALAM SEMESTA

,
Keindahan bintang-bintang yang bertaburan di langit sangat menawan hati. 

Setiap keindahan berlaku mengikut waktu dan ketikanya. Keindahan pagi tidak sama 

dengan keindahan senja. Keindahan matahari ketika terbit berbeza  

dengan keindahan 

waktu terbenamnya. Keindahan malam purnama berbeza dengan keindahan malam tanpa 

cahaya bulan. Keindahan langit yang cerah berbeza dengan keindahan langit yang 

diliputi awan. Bahkan keindahan itu berbeza pada waktu tertentu dengan  

waktu yang 

lain, pandangan tertentu dengan pandangan yg lain. Tetapi, semuanya adalah 

keindahan yamgm menawan setiap hati yang memandangnya.  

Ada bintang yang letaknya berasingan dan bersendirian, seperti mata yang indah 

yang sedang memancarkan cinta membara. Sementara jauh di hujung sana, ada dua 

bintang yang menyendiri dan jauh dari taburang bintang yang lain. Ada juga 

bintang-bintang yang berkumpul saling berpelukan dan menyebar di sana sini, 

seolah-olah sedang mengadakan perbincangan di dada langit.  

Dalam pada itu, ada bulan yang tersenyum simpul dan tenang pada satu malam. 

Ada bulan yang bercahaya terang pada malam tertentu, dan ada pula bulan yang 

kecil dan redup pada malam yang lain. Ada bulan yang kecil dan akan membesar 

pada 

malam selepas itu. Ada pula bulan yang mengecil dan terus hilang pada malam yang 

lain.  

Manusia tidak akan pernah bosan memandang ruang angkasa. Sesungguhnya, itulah 

keindahan yang diberi kepada manusia daripada Sang Pencipta untuk mereka 

menikmatinya. Bagaimanapun, manusia tidak mempunyai kalimat yang cukup untuk 

menggambarkan keindahan tersebut.
Alhamdulillah ! ^^



p\s: Terima Kasih!!







Read more

NiQab yg Menutup Wajah itu Satu Perjuangan

,


~ Sebuah perkongsian pengalaman seorang pelajar IPT

Dewan kuliah besar pauh putra tiba-tiba sunyi dan senyap setelah seorang professor menolak pintu.

Aku yang sedang membelek-belek jadual waktu mengangkat wajah.

Menyoroti langkah pensyarah ke bahagian hadapan dewan sambil membetulkan dudukku.

Aku capai buku nota kuliah di dalam beg galas yang berada dihujung kaki.

"Assalamualaikum dan selamat pagi..welcome back to a new semester.

Tahniah kerana anda menjadi pelajar saya dan selamat datang ke kuliah pertama untuk subjek thinking skill"

Ujar lelaki yang usianya dalam lingkungan 40-an.

Dia melemparkan senyum kepada seisi dewan.

Lontaran salam itu dijawab oleh pelajar yang hampir memenuhi dewan.

Aku menjawab perlahan yang tahap bunyinya hanya mampu didengar oleh diriku sendiri.

Ada senyuman yang megah meniti di bibirnya.

Aku mengerutkan dahi.

Cepat2 aku istighfar.

Tak mahu bersangka buruk kepada seseorang yang baru sahaja aku kenal.

"Ok class. My name is Professor Madya Dr Rashid Salleh.

I am your lecturer for this subject.

Hmmm..hari ini saya tidak bercadang untuk mengajar anda semua.

Kuliah kita yang sebenar akan bermula pada minggu depan.

Minta anda semua menanda kehadiran pada hari ini yaa.."

Prof Rashid menghulurkan beberapa helaian kertas yang terdapat senarai nama untuk ditanda kehadiran oleh pelajar-pelajar yang hadir pada hari itu.

"Ok....let's start ice breaking!!"

sambungnya sambil memandang ke arah tengah dewan.

Lebih tepat lagi ke arah tempat dudukku.

Anak matanya mati tepat ke arahku.

Waktu itu aku menundukkan pandanganku.

Sudah aku tahu apa yang bermain di fikiran lelaki hampir separuh usia itu.

Debaran mula dirasai.

Nafasku tidak menentu di sebalik cebisan kain yang menutupi wajahku.

"I want to start from right. Please introduce your name, hometown and your course."

Fuhhhhh!!..Aku melepaskan nafas lega.

Risau jika aku dipanggil ke depan dan diminta keluar dewan kerana penampilan aku sebegini..

ALhmdulillah...

Tidak seperti yang dijangkakan oleh fikiran.

Seorang demi seorang pelajar memperkenalkan dirinya sehinggalah sampai kepada giliran aku.

"Saya Ummu Ummairah binti Abu Bakar. Berasal dari Kelantan.

Pelajar dari kejuruteraan kimia."

Aku merasakan dewan kuliah besar itu sunyi sepi.

Udara yang memasuki hidungku terasa dingin.

"Hmmm...kamu tahukah yang peraturan universiti di Malaysia ini tentang larangan berpurdah di dalam kawasan kampus..??"

Tanya Prof Rashid tenang.

Tiada terlalu kuat.

Tapi kedengarannya di telingaku cukup sinis.

Aku berdiri sambil menundukkan kepala.

Mataku pejam rapat2 seketika untuk mencari kekuatan.

Aku mengangguk perlahan.

Tidakku pasti samada pensyarah berjaket biru gelap itu melihat anggukanku kerana dia sudah mula mengatur langkah kembali ke depan dewan.

Sunyi.

Pelajar semua diam. Dan aku tersangat yakin yang semua mata sedang memandang ke arahku.

"Saya bagi kamu pilihan.....samada kamu ingin membuka purdah kamu atau kamu mahu meninggalkan dewan kuliah ini dan menggugurkan subjek saya.

Saya pantang jika pelajar melanggar peraturan."

Tersentak aku.

Tidakku sangka aku diberi pilihan yang sebegitu oleh seorang pensyarah yang beragama "ISLAM"

Seseorang yang hidupnya sebagai seorang Islam.

Ya ALLAH.....KAU berikanlah aku kekuatan!

"Untuk membuka purdah ini...itu jauh sekali.

Jika kehilangan nyawa sekalipun belum tentu saya akan membukanya.

Saya minta maaf prof....

Saya memilih untuk meninggalkan dewan sekarang.

Tapi saya tidak akan menggugurkan subjek ini.

Prof hanya perlu bagitau saya kelas thinking skill yang mana lagi selain kelas prof saya boleh ikuti jika prof tidak mahu saya menjadi pelajar prof."

Tenang dalam ketegasan aku saat itu.

Hanya pandangan mata yang redup yang mampu aku pamerkan.

Riak wajahku takkan mampu dibacanya.

Kelas sunyi dan terus sunyi.

Aku duduk dan megambil nota-notaku diatas meja dan memasukkannya ke dalam bag tanpa mempedulikan sesiapa.

Aku sedayanya cuba mengawal suaraku untuk mengelakkan diri dikatakan biadap.

"owh ya??...selalunya orang yang bersikap macam inilah yang menghancurkan organisasi.

Menghancurkan negara kerana keengganan untuk mematuhi peraturan.

Kamu pelajar dan kamu terikat dengan peraturan di sini."

sinis kata-kata itu.

Aku terkaku.

Ya ALLAH..sungguh..aku sedang diuji..

Dan aku harus pertahankannya.

Aku harus membuka mata hatinya tentang hakikat sebuah peraturan.

"Kenapa harus mematuhi peraturan yang digubal manusia yang mengikut kehendak dan kemahuan diri sedangkan manusia itu sendiri tidak mengamalkan cara hidup Islam yang sebenar.???

Kenapa pelajar tidak boleh untuk berpurdah dan mengamalkan sunnah seperti yang telah diajar oleh Islam.???"

Soalku penuh kelembutan.

Begitulah sifat yang ada padaku.

Dalam marah dan tegas itu ada kelembutan yang aku sendiri tidak pasti dari mana lahirnya.

Prof Rashid memandang tepat ke arahku sambil membetulkan kaca matanya..

Disilang tangannya ke dada..

"Dan kenapa kamu memilih untuk berpurdah??

Apa tidak ada sunnah lain yang boleh kamu ikut selain berpurdah??

Banyak keburukannya untuk institusi pendidikan di Malaysia.

Apa wajah kamu terlalu cantik untuk dipamerkan??.."

Ada ketawa kecil dan sinis kedengaran memenuhi seisi dewan.

Ketawa yang dibuat-buat itu buat hati aku sedikit terusik.

Mungkin tercalar dan sakit..

Aku tarik nafas sedalamnya, cuba mencari ketenangan di dalam dada sebelum bersuara untuk sekelian kalinya.

"Maafkan saya sekali lagi prof.

Bukan saya mahu berlagak pandai dan bijak kerana saya tahu prof jauh lebih bijak dari saya.

Tapi satu perkara yang prof harus tahu yang ada 3 sebab untuk berniqab.

Pertama seseorang itu berniqab kerana kecantikan dan kejelitaan wajahnya sehingga wajahnya menjadi fitnah dan tarikan seorang lelaki sehingga menaikkan syahwat.

Dalam keadaan ini wajib untuk dia berpurdah.

Kedua, diharuskan seseorang itu untuk berpurdah kerana memiliki wajah yang kurang cantik@ mempunyai kecacatan pada wajahnya sehingga dia menjadi bahan ejekan, cacian dan hinaan.

Oleh sebab itu dia mahu menutup keaiban dirinya.

Yang ketiga, berpurdah bagi seseorang yang merasai dia mampu untuk menjaga dan memelihara kecantikannya hanya untuk tatapan suaminya..

Juga menjadi ibadah dan sama dengan perbuatan isteri-isteri Rasulullah saw dan para nabi.

Itu amat digalakkan.

Alhamdulillah..saya bukanlah dalam kategori perempuan yang csntik dan jelita paras rupa sehingga menjadi tarikan para lelaki.

Dan syukur pada ALLAH kerana saya juga bukan dalam golongan yang mempunyai kecacatan pada wajah yang menyebabkan saya untuk menutup keaiban itu..

Tapi saya memilih purdah itu kerana sebab yang ketiga.

Kerana ibadah ikhlas kerana ALLAH..

insyaALLAH.."

Dewan masih lagi sunyi saat aku menghabiskan kata-kata terakhirku.

Sungguh! Aku sudah tidak betah untuk terus berada di situ.

Aku sandang begku ke bahu dan terus melangkah menuruni tangga dewan menuju ke pintu keluar.

Aku memberhentikan langkah berhampiran prof Rashid.

"maafkan saya andai ada terkasar.

maafkan saya andai menyakitkan hati prof.

Prof harus tahu.

Kita hamba ALLAH..bukan hamba pada manusia....

assalamualaikum.."

Aku terus mengatur langkah keluar.

Waktu itu Prof kelihatan kematian kata.

Aku tidak tahu apa yang berlaku di dalam dewan selepas itu.

"Alhamdulillah.."

Terpancul lafaz yang mulia dan damai itu..

Benar..

Aku lega dan tenang kerana aku sudah lakukan sesuatu yang aku rasakan betul.

Rahmat ALLAH seperti bersamaku saat itu..

Kaki terus aku atur pulang ke kolej kediaman.

Dalam hati terdetik..'Akanku terus berjuang untuk secebis kain ini kerana cinta dan kasihku padaMU ya ALLAH..


p\s: Sekadar untuk update, sibuk dgn nak exam. Takdan nak update selalu. InsyAllah lepas exam nie, bleh la nak        update selalu dgn apa2 cita yang baqu.Takdan nak kaqang. Asif Jiddan.
Read more

Tuesday, 9 July 2013

'PENCAPAIAN' PERAMPAS KUASA RAKYAT

,
Photo: 'PENCAPAIAN' PERAMPAS KUASA RAKYAT

'Pencapaian' dalam tempoh dua hari rampasan kuasa tentera:

1) Menggulingkan seorang Presiden dalam pilihanraya pertama pertama yang disertai oleh 26 juta pengundi yang telus dan menggantikannya dengan seorang yang tidak dikenali iaitu Ketua Hakim Mahkamah Tinggi Perlembagan, Adli Mansour.

2) Membatalkan Perlembagaan yang telah disertai oleh 18 juta rakyat.

3) Membubarkan Dewan Senat yang dipilih oleh 8 juta pengundi.

4) Menutup 27 buah stesen televisyen dan sebahagian terbitan akhbar.

5) Membunuh 53 orang penyokong Presiden Mursi di seluruh Mesir hingga semalam dan mencederakan lebih 5,000 yang lain.

6) Melarang khatib-khatib yang terdiri dari aliran Islam seperti Syeikh Muhammad Hasan menyampaikan khutbah.

7) Menangkap 28 orang pemimpin parti-parti Islam (termasuk Ikhwan Muslimin) dan menyenaraikan 500 orang yang lain dalam "senarai larangan musafir ke luar negara".

Sumber: Halaman rasmi FJP Pusat'Pencapaian' dalam tempoh dua hari rampasan kuasa tentera:

1) Menggulingkan seorang Presiden dalam pilihanraya pertama pertama yang disertai oleh 26 juta pengundi yang telus dan menggantikannya dengan seorang yang tidak dikenali
Read more

Saturday, 4 May 2013

Wasiat Imam Syafi'e

,

WASIAT IMAM SYAFI'E

Antara pesanan dan juga kata-kata yang akan menjadi pedoman kepada kita melalui petikan beberapa pesanan dan peringatan daripada imam muktabar iaitu imam As-Syafi'e rahimahullah

1. Ilmu adalah sesuatu yang bermanfaat
Read more

Thursday, 21 March 2013

Tip-Tip Untuk bangun Tahajjud

,


1. Melakukan Qailulah Sebelum Zohor
Qailulah ini bukanlah sejenis makanan mahupun minuman, sebaliknya ia adalah sejenis perbuatan yg dinamakan tido sebentar (quick nap) sebelum Zohor. Contohnya waktu Zohor masuk pada pukul 1.15 pm, maka rehat untuk makan tengahari lebih kurang pukul 1.00 pm itu boleh digunakan untuk qailulah. Kalau nak makan, maka makan la lepas Zohor.. takyah berebut2 lelaki pompuan nak beli makan kat kafe.
Read more

Friday, 23 November 2012

Pemahaman antara hudud &qisas

,

Pengertian Hudud - Dari segi bahasa hudud bererti menahan atau mencegàh. Dan segi segi istilah hudud ditakrifkan sebagai keseksaan yang telah ditetapkan oleh nas-nas Al-Quran dan AsSunnah yang wajib dilaksanakan sebagai hak Allah S.W.T. Kadar hukumannya tidak boleh dipinda sama ada dikurang atau ditambah. 

Jenis-jenis jenayah Hudud dan hukumannya :
[ 1 ] Zina - Persetubuhan haram tanpa nikah yang sah antara lelaki dengan perempuan.Hukuman : Bagi penzina yang belum berkahwin hukumannya ialah sebat 100 kali. Bagi penzina yang telah berkahwin hendaklah direjam sehingga mati...
[ 2 ] Qazaf (menuduh zina) - Melemparkan tuduhan zina tanpa bukti terhadap orang yang baik. Hukuman : sebat 80 kali...
[ 3 ] Minum arak - Meminum minuman yang memabukkan dan boleh menghilangkan kewarasan akal. Hukuman : sebat 40 kali...
[ 4 ] Mencuri - Mengambil harta orang lain secara senyap atau sembunyi. Hukuman : potong tangan...
[ 5 ] Merompak - Mengambil harta orang lain dengan menggunakan kekerasan, paksaan, ugutan dan ancaman. Hukuman : sekiranya membunuh hendaklah dibunuh, sekiranya hanya merompak sahaja hendaklah dipotong tangan dan kakinya secara bersilang iaitu tangan kanan dan kaki kiri dan seterusnya kaki kanan dan tangan kiri bagi kesalahan seterusnya. sekiranya hanya menganggu ketenteraman awam hendaklah dipenjara....


Pengertian Qisas - Dari segi bahasa qisas bermaksud memotong. Dan segi syarak bererti hukuman yang ditetapkan oleh syarak melalui nas-nas A1-Quran dan Hadis-hadis Nabi saw. kerana kesalahan­-kesalahan yang melibatkan hak individu.

Jenis jenayah Qisas Dan Hukumannya :
Kesalahan-kesalahan yang diwajibkan hukuman qisas ialah membunuh dengan sengaja dan mencederakan anggota tubuh badan seperti mencederakan mata, hidung dan telinga. Hukuman : seseorang penjenayah mesti diikuti dengan hukuman yang sama sepertimana dia lakukan ke atas mangsanya. Kalau ia membunuh maka dia mesti dihukum bunuh. Dan Diat adalah denda yang wajib dibayar kerana kesalahan jenayah sebagai ganti qisas.

[ Realisasikan Amar Makruf Nahi Mungkar ] ... ALLAH HUAKBAR !
Read more

Thursday, 22 November 2012

Hudud

,

Hudud wajib ke Atas Pemerintah.
Faham-faham je lah.
(Tekan read more.)
Read more

Friday, 28 September 2012

Tazkirah.

,
Rasullulah S.A.W bersabda.(lebih kurang macam ini):
jangan kamu berfikir tentang musibah yang Allah berikan pada waktu pagi.

 ini kerana,seolah-olah kita tidak berpuas hati dengan musibah@ujian yang Allahdatangkan kepada

kita.Allah bersabda di dalam Al-Quran bahawa Allah S.W.T tidak akan memberi musibah kpd hamba

-hambanya melebihi kemampuan hambanya itu,contohnya seseorang itu hanya mampu menanggung musibah

hanya sebanyak 40%,Allah tidak akan memberi musibah melebihi kemampuannya itu.

Kita haruslah bersabar dengan setiap musibah@ujian yg Allah berikan.Ujian yg Allah timpakan kepada kita

 ini terlalu sedikit berbanding para nabi dan rasul pada zaman dahulu.Contohnya,Nabi Ayub,Allah telah

memberikan kekayaan yg banyak kepada Nabi Ayub.Nabi Ayub mempunyai kebun kurma,ladan unta dan

anak-anak yg ramai.Nabi Ayub berkahwin dgn 4 orang wanita dan mempunyai 18 orang anak,setiap anak

nabi Ayub dilahirkan secara berpasangan.Pada suatu ketika, Syaitan la'natullah yang dengki kepada Nabi

Ayub telah meminta kepada Allah supaya membenarkannya utk menguji Nabi Ayub.(dipendikkan

cerita)Allah telah membenarkan Syaitan.Mka turunlah Syaitan ke dunia dgn keizinan Allah utk menuji Nabi

Ayub.Syaitan telah memanggil semua iblis-iblis di bumi ,lalu syaitanmembahagikan mereka kepada 3

kumpulan.Kumpulan yang pertama syaitan mengarahkan mereka untuk pergi ke kebun Nabi Ayub

dan kumpulan yang kedua pergi ke ladang unta nabi ayub dan kumpulan yang ketiga pergi ke meja tempat

makan anak-anak nabi Ayub.Pada hari prtama syaitan pergi ke Nabi Ayub untuk menghasutnya.Pada ketika

itu Nabi Ayub sedang solat.Syaitan berkata bahawa kebun Nabi Ayub terbakar.Nabi Ayub x

mempedulikannya.selepas selesai solat.Nabi Ayub berkata kpd syaitan bahawa Allah yg memberikepadanya

kebun itu maka dia berhak utk mengambilnya drpd aku.Maka syaitan menyuruh kumpulan iblis yg pertama

membakar kebun Nabi Ayub.Bergitulah hari yg kedua,sewaktu nabi Ayub sedang solat. syaitan datang

menghasutnya bahawa unta-unta dikebunnya telah mati.Nabi Ayub x mempedulikannya.selepas selesai

solat.Nabi Ayub berkata kpd syaitan bahawa Allah yg memberikepadanya ladang unta itu maka dia berhak

utk mengambilnya drpd aku.Maka syaitan menyuruh kumpulan iblis yg kedua membunuh semua unta  Nabi

Ayub.Begitulah juga hari yang ketiga,sewaktu nabi Ayub sedang solat. syaitan datang menghasutnya bahawa

anak-anak nabi Ayub telah mati memakan racun.Nabi Ayub x mempedulikannya.selepas selesai solat.Nabi

Ayub berkata kpd syaitan bahawa Allah yg memberikepadanya anak-anak itu maka dia berhak utk

mengambilnya drpd aku.Maka syaitan menyuruh kumpulan iblis yg ketiga meracun anak-anak Nabi

Ayub.Selepas itu Syaitan berbincang dgn iblis cara-cara utk Nabi Ayub lupa kpd Allah walaupun

sedetik.Mereka mengambil keputusan utk mengsantau Nabi Ayub.Dipendekkan cerita,Nabi Ayub tlh

mendapat penyakit kulit yg paling hebat yg mana tidaka ada seorang pun mendapat penyakit kulit seperti

Nabi Ayub @ lebih drpd Nabi Ayub.Setelah 83 tahun nabi Ayub Bersabar dgn ujian Allah itu Allah

mengutuskan Maa'laikat Jibril dgn membawa 2 buah delima daripada syurga kepada Nabi Ayub.

(Dipendekkan crita)Setelah itu Nabi Ayub telah sihat dan hidup seperti sediakala berkat kesabaran Nabi

Ayub.Sabar itu sebahagian daripada Iman,Allah amat menyayangi hamba-hambanya yg bersabar.

Sekian.wallah hu a'lam

Harap maaf jika ada salah dan silap atau apa-apa sahaja kelemahan diri ni.

Yang baik itu daripada Allah dan kekurangan itu daripada Allah kepada saya untuk membaiki diri ini.
Read more

Mai la join.

Google+ Badge

Sembang-Sembang

 

ABDULLAH_1419h Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger